woensdag 23 mei 2007

Trendanalyse Verslag

Inleiding

In dit trendverslag zullen twee aparte onderdelen worden besproken. Allereerst zal er een onderdeel betreffende de algemene uitleg van de theorie worden besproken. Het andere onderdeel heeft te maken met het historische besef van trends. Overigens is het deel betreffende de algemene uitleg van de theorie een groepsdeel en het historische besef van trends individueel.



-----------------------------------------------
Groeps stuk
-----------------------------------------------

Theorie over trends en piramides

Een trendpiramide is de verhoudingen tussen de drie niveaus micro-,maxi-, en meganiveau.

De microtrend,markttrend, beweegt zich op de markt-of brancheniveau. Bij microtrends spelen gebruikersaspecten een belangrijke rol daardoor kunnen ze redelijk concreet beschreven worden. Martkttrends kunnen achterhaald worden door het volgen van productintroducties in een bepaalde branche. De mircrotrend is de populairste propositie in een bepaalde productcategorie, branche of markt.
De microtrend speelt op korte termijn, van nul tot vijf jaar. De media zijn er vol van want iedereen praat over de rages. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Het zijn hypes en rages die vaak niet langer dan een jaar duren zoals de Pokemn, Tae Boo of de Teletubbies.
Na vijf jaar treedt verzadiging op. De golf die de markt in beweging zette, is voorbij.




Bij maxitrends is de consument de bepalende factor. Het gaat hier niet meer zozeer om producten maar om het gedrag van de consument,om verlangens en voorkeuren, wensen en behoeften. Daarmee is de maxitrend abstracter dan de microtrend. Bij maxi- of consumententrends gaat het bv. om de behoefte aan avontuur,controle, authencitit of emotie.
De maxitrend heeft een langere levensduur dan de microttrend, zo’n vijf tot tien jaar. Het gaat om veranderingen in de belevingswereld van de consument.

Megatrends zijn maatschappelijke ontwikkelingen die het niveau van de individuele consument overstijgen. Maatschappelijke trend hebben een algemeen en universeel karakter. Megatrend als individualisering, vergrijzing,emancipatie,globalisering en technologiesering duren tien tot dertig jaar. Ze beslaan een vierde tot een derde van een eeuw, en belanden als grote bewegingen in de geschiedenisboeken. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op het leven van iedereen die uitmaakt van de samenleving.

De drie trendniveaus verschillen in omvang en in inhoud maar ze staan niet los van elkaar; micro-,maxi-, en megatrends verhouden zich op een bepaalde manier tot elkaar. Een megatrend is de basis voor een aantal consumentenwens, die op hun beur weer de basis vormen voor een aantal markttrends. Maatschappelijke trends worden niet door iedereen bewust ervaren, maar zijn diep geworteld in de maatschappij. Megatrend sturen de waarden van mensen; daardoor zijn maatschappelijke trends dragers van de consumententrends. Trends op consumentenniveau beïnvloeden de behoeften van groepen consumenten. Markttrens drijven op deze behoeften. Tenslotte worden hier samen,voorkeuren en wensen vertaald naar een bepaalde branche en een bepaalde propositie. Wanneer dit verband er niet is worden innovaties geen succes. En dat komt omdat de basis ervoor ontbreekt. De verhoudingen tussen deze drie niveaus kan in een vorm van een piramide worden weergegeven.


-----------------------------------------------
I
ndividuele stukken
-----------------------------------------------

Elvira

Nu: 2 Trends van nu inclusief piramides

T
rend 1

Milieubewust
De laatste twintig jaar is duidelijk geworden welke nadelige gevolgen industrialisatie, intensieve landbouw, massaal transport en energieverbruik voor het milieu hebben. Toenemende maatschappelijke en politieke druk in combinatie met nieuwe wetgeving dwingen mensen en bedrijven energiezuinig en milieuvriendelijk te werken.

Wat is milieuvriendelijk?

Wat is nu precies milieuvriendelijk of milieuonvriendelijk? Daarbij wordt gekeken naar zaken als geluidshinder, ruimtebeslag, horizonvervuiling, uitstoot van verzurende stoffen (met als gevolg zure regen) en de uitstoot van broeikasgassen.

Het broeikaseffect is daarbij het belangrijkst. Door de uitstoot van broeikasgassen, CO2, wordt de aarde opgewarmd, met alle kwalijke gevolgen van dien. Bijna alle landen van de wereld hebben afspraken gemaakt (in het Kyoto-protocol) om dat zoveel mogelijk tegen te gaan.
Nederland doet dat onder meer door zoveel mogelijk duurzame elektriciteit te produceren. Bij groene elektriciteit wordt namelijk geen CO2 uitgestoten of, als het uit biomassa komt, alleen minder schadelijke CO2.
De groene elektriciteit die u koopt, kan ook uit het buitenland komen. Het broeikaseffect is immers een wereldwijd probleem. Maar waar de groene elektriciteit ook vandaan komt, het moet voldoen aan de eisen die de overheid stelt.

Bron.
http://www.kiesenergie.nl/stroom/milieuvriendelijk.php

De globalisering heeft ervoor gezorgd dat de grenzen van de wereld steeds meer vervagen. Het zorgt er daarom ook voor dat landen op verschillende vlakken, sociaal, economisch, cultureel, met elkaar samenwerken. Dat heeft er dus o.a. ook voor gezorgd dat er overal ter wereld grote bedrijven zijn ontstaan die met elkaar samenwerken. Door het feit dat de wereld heel hard met zijn neus op de feiten is gedrukt over de klimaatveranderingen en wat daarvoor de gevolgen zijn voor de wereld, is iedereen over de hele wereld bezig met het bevorderen van duurzaam leven. Het is nu dus te zien dat de trend is om milieubewust te zijn en te leven. Dat heeft ook invloed op de keuze van aanschaf qua energieverbruikkenende producten. Een van die producten is de spaarlamp. Het is dus nu geen wonder dat de spaarlamp weer in opkomst is.


Mircotrend(Markt) > Spaarlampen
Maxitrend(Consument) > Milieubewust
Megatrend(Maatschappij) > Globalisering

Trend 2

Online games
De start van de geschiedenis van games gaat vrij ver terug. In 1958 bijvoorbeeld maakte de natuurkundige William A. Higinbotham een interactief tennisspel genaamd Tennis for two. Hij was hiermee een van de eersten die de basis legden voor computergames. Een andere bekende game was Spacewar.

De eerste videogame is hoogstwaarschijnlijk die van Ralph Baer. Hij bedacht de eerste videogame al in 1951, maar kon deze pas in 1966 technisch realiseren. Videogames maken gebruik van videosignalen die tv-zenders ook gebruiken en je speelt ze op een game console gekoppeld aan een televisie. Computergames speel je op een pc, Apple of andere desktop-computer. Het verschil tussen computergames en videogames wordt steeds kleiner, mede doordat de game consoles (bv de Xbox) steeds meer gaan lijk op desktop-computers.


De opkomst van online gaming
Sinds de komst van de eerste electronische games in snackbar’s en speelhallen is er veel veranderd. Dankzij de game console werd het mogelijk om thuis te spelen op de televisie. Hierna volgden games voor op de computer. De volgende stap was de Gameboy, waardoor het mogelijk werd om overal en altijd games te spelen. Door de komst van Internet werd het mogelijk om met mensen van over de hele wereld games te spelen. De meest recente ontwikeling is mobile gaming op de mobiele telefoon.

Het online spelen van games wordt steeds populairder, mede vanwege de sociale facotr die hier een rol bij het online gamen maakt in Nederland stormachtige groei door. De mate van online gaming in Nederland is relatief gezien het hoogst in Europa.

Ook de Europese mark voor online gaming groeit koortsachtig. Deze ontwikkeling wordt toegeschreven aan de toenemde populariteit van games in het algemeen en de groei van breedband Internet verbinding. Elke dag spelen 1,2 miljoen mensen online in RPG’s (Role Playing Games) en MMORPG’s (Massive Multiplayer Online Role Playing Games). Mannen spelen vooral om de competitie, vrouwen om het opbouw van een sociaal netwerk.

Bron.
http://www.beeldengeluid.nl/games/evolutie.html

De trends die ontstaan hebben,zoals we weten, te maken met wat er in de samenleving gebeurt. Toen de technologisiring kwam opzetten werden veel dingen gemakkelijker. Als je kijkt naar heel vroeger toen de fabrieken opkwamen, zag je dat mensen steeds meer vrije tijd kregen om ook andere dingen te doen. Dat is sindsdien steeds meer geworden en nu kunnen we niet meer zonder ‘vrije tijd’. En zoals dat het geval is zien we dat mensen ook steeds meer behoefte hadden aan o.a. amusement om die vrije tijd op te vullen. Naarmate de technologie vorderde kwamen er steeds meer soorten amusement die met technologie te maken hadden. Van de Atari naar de pc, van Patience op de pc naar een pc game. En natuurlijk niet te vergeten dat de opkomst van internet voor heel veel soorten amusement heeft gezorgd. Van gewoon surfen tot de spellen op het internet, de zogenoemde online games.

Mircotrend(Markt) > Games
Maxitrend(Consument) > Behoefte aan amusemtent
Megatrend(Maatschappij) > Technologisering

Toekomst: Minimaal 1 logische voorspelling doen vanuit huidige situatie, dus vanuit de onderzochte trends

Een trend in deze tijd, zoals eerder gelezen, het online gamen. Van de Atari die je met een vriendje thuis speelde tot een online spel waarbij je met iemand uit een ander werelddeel op hetzelfde moment een spel kan spelen. Door de ontwikkeling van snelle pc’s en internet is het allemaal mogelijk. Het gaat nu zelfs een stap verder, het is nu ook mogelijk om online te gamen via je mobiele telefoon, oftewel het mobile gaming. Nu deze trends zich zo vorderen zie je dat het steeds kleiner en compacter wordt maar dat je wel via het internet in verbinding staat met anderen. Ook zijn er compacte spelletjescomputers. Nu we dat zo allemaal bekeken hebben vraag ik me af wat er verder zal komen?

<+>

Voor de toekomst denk ik dat het allemaal gecomineerd zal worden. Ik denk aan een soort van ‘tamagotchi’ maar zonder het huisdiertje. Het huisdiertje wordt vervangen door een online spel. Een klein, compact,draagbaar,draadloos apparaatje waarmee je 24 uur per dag een online game kan spelen, waar je ook bent. Je kan je via het internet aanmelden voor welk spel je wilt en daarna wordt het apparaaat geactiveerd met dat spel. Het is bij het aanmelden mogelijk om verschillende spellen te kiezen waarbij het ook mogelijk is om mee te doen aan wedstrijden onderling. Ik denk dat dit een mogelijk nieuwe trend kan worden omdat het allemaal compacter en draadlozer wordt. Je hoeft niet meer thuis te blijven op een bepaald tijdstip om de online games te spelen.

Verleden: Minimaal 2 trends die belangrijk zijn geweest

In de jaren 70 ontwikkelde zich een nieuwe trend; een zekere huiselijkheid. Huiskamers worden opgetuigd met gehaakte versieringen (macramé), visnetten, zitzakken en rieten matten. Na de minirok komt de maxirok weer in zwang. Bruin, paars en oranje zijn modekleuren. In de woningbouw en op straat ziet men ook nieuwe vormen: de bloemkoolwijk doet zijn intrede (later de 'nieuwe truttigheid' genoemd). Woningen worden dicht opeen gebouwd in soms grillige straatpatronen. In deze periode is ook, als voortzetting van ontwikkelingen in de jaren zestig, veel belangstelling voor vernieuwing, inspraak en progressieve politiek merkbaar. Er werd evenwel ook gesproken over de 'matheid' van de jaren zeventig, in vergelijking met de als hoogtepunt ervaren jaren zestig. Er worden talloze protestdemonstraties gehouden over allerlei onderwerpen en tegen allerlei regimes, waar ook in de wereld.
In het begin van de jaren '70 leek inflatie nog een bedreiging, maar de oliecrisis van 1973 zou een schaduw werpen op het gehele decennium.

De tweede trend in die periode was qua muziek. De eerste helft van het decennium gedomineerd door de Glamrock en de symfonische pop, terwijl de tweede helft bepaald werd door de reactie erop: de punk. Punk verwijst de term naar een stroming binnen de jongerencultuur die wantrouwen hebben tegen de grote ideologieën. Ze stelt de autonomie van het individu centraal. Punk is speels, soms agressief, meestal wel humoristisch en anti-alles, wat onvermijdelijk leidt tot zelfspot. De weerzin tegen de gevestigde orde, en daarmee tegen bestaande uitgeverijen, galeries en platenmaatschappijen, heeft een doe-het-zelfmentaliteit tot gevolg.


Grote namen: Minimaal 1 bekende trendwatcher en hun werk

Marian Salzman

Marian Salzman,vice-president en directeur van strategische inhoud voor van Amerika het grootst en de oudste reclame firma, J. Walter Thompson (JWT) wordt genoemd als een van de wereld grootste trendspotters.
Collega’s en de pers noemen haar een futurist al vind zij zelf het label ‘handelaar met visie’ beter. Haar passie voor marktonderzoek en consumenteninzichten hebben haar een positie als een van de leidende trend watcher verdient.
Zij is ook verantwoordelijk voor de het voorspelen van de trend van de metrosexueel;de man met allerlei vrouwelijke trekken. Ze schijnt dat woord niet zelf te hebben bedacht. Daar staat tegenover dat ze in 1993 het woord 'wigger' heeft gemunt: een blanke die het liefste een neger wil zijn. In 2005 2005 maakte zij het toverwoord, "ubersexual", om het nieuwe mannelijke ideaal te beschrijven.

Marian Salzman brengt in haar presentaties meer dan een decennia aan ervaring als een consumentenonderzoeker en trend analist evenals een reputatie als een van de leidende futuristen van de wereld naar voren.
Salzman schetste een toekomst met een toenemend belang van blogs, die bedrijven en merken kunnen maken en kraken. Maar ook de relativering van leeftijd wordt een groter fenomeen. Zo is Sharon Stone 50, maar lijkt nog altijd 36. Een van haar nieuwste thema’s was Sleep is the New Sex. Binnen ons hyperventilerende bestaan is slaap een groeiende schaarste, waar we volop naar verlangen. Zo kent Amerika al een National Sleep Foundation. Na de keuken en de badkamer is nu de slaapkamer toe aan een metamorfose. In dit geval tot rust ‘heaven’.



-----------------------------------------------

Shermain


Nu: 2 Trends van nu inclusief piramides

Trend 1

Uiterlijke verzorging (plastische/ cosmetische chirurgie)
Het woord 'plastisch' in plastische chirurgie betekent 'gemodelleerd of gekneed kunnen worden' en plastische chirurgie betekent operaties, die worden uitgevoerd met het doel misvormingen weg te nemen of te verbeteren.




De zoektocht van de mens naar manieren om er mooier uit te zien, is al zo oud als de mensheid zelf. Koningin Nefertiti van het Oud-Egyptisch rijk was de eerste vrouw ter wereld met een facelift. Ze had een zogenaamde Croydon-facelift waarbij haar haren zo strak naar achteren werden getrokken, dat de huid werd opgetrokken en rimpels verdwenen. Deze techniek werd door veel vrouwen in het oude Egypte toegepast.



Plastische chirurgie nu en in de toekomst
De laatste tijd is er in de rijkere landen een grote toename van de populariteit van cosmetische chirurgie, vooral in de Verenigde Staten van Amerika. In 2002 werden in de VS bijna 7 miljoen cosmetische operaties uitgevoerd, meer dan drie keer zoveel als in 1997. Meer dan 80% van deze operaties is uitgevoerd op vrouwen, maar het aantal mannen stijgt de laatste tijd enorm.
Er is een toenemende invloed van typisch vrouwelijke waarden op het leven van vrouwen èn mannen. De tendens naar feminisering, waarbij het gaat om waarden als zorg en aandacht, vertrouwen en verantwoordelijkheid, doet de maatschappij volkomen veranderen.

Tv programma’s als Extreme Make Over en De Zwaan hebben er voor gezorgd dat cosmetische chirurgie steeds meer wordt geaccepteerd in Nederland en de VS. Een perfect lichaam en gezicht is voor iedereen bereikbaar. Een van de meest gewilde operaties bij vrouwen is een borstvergroting. Deze ingreep wordt meestal in een privé-kliniek gedaan.
Veel mensen hebben het gevoel dat zij niet mooi zijn of niet geaccepteerd worden omdat zij misschien een scheve neus of wat overtollig vet hebben. Tv-programma’s als Extreme Make Over en De Zwaan geeft deze mensen het gevoel dat er wel meerdere mensen zijn die zich zo voelen en dat het probleem zo te verhelpen is. Want wie wil er nou niet uit zien als een bekende acteur/actrice of model? De behoefte naar perfectie wordt steeds steker. Mensen vergelijken zichzelf met beroemde mensen die zogenaamd het perfecte lichaam of gezicht bezitten.


In de toekomst zal plastische chirurgie algemeen geaccepteerd zijn. De technologie zal zich verbeteren waardoor het makkelijker wordt om snel iets aan jezelf recht te zetten, te veranderen of te laten verwijderen.

Neem bijvoorbeeld het product botox. Het wordt gebruikt om aangezichtsspieren selectief tijdelijk te verlammen en zo rimpelvorming te onderdrukken. Zo'n behandeling behoudt zijn werking gedurende ca. 3-4 maanden.

Mensen die zichzelf niet mooi vinden hoeven zich niet terug te trekken vanuit de maatschappij, want het zal voor mogelijk worden, om hun uiterlijk zodanig te laten veranderen hoe zij maar wensen.
Daarnaast zal dit ook negatieve gevolgen met zich meebrengen. De uniekheid van de mens zal verdwijnen en er zullen waarschijnlijk nieuwe ziektes gaan optreden, vanwege het overmatig gebruik van plastische chirurgie.

Bronnen.
http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=56835
http://www.scholieren.com/werkstukken/6054

Mircotrend(Markt) > Tv program. als Extreme Make-over/Het product botox
Maxitrend(Consument) > Het maakbare uiterlijk
Megatrend(Maatschappij) > Feminisering

Trend 2

Risicobeheersing (het keurmerk)



Eigenlijk is er maar weinig waar we ons zorgen over hoeven te maken. Hoewel 'vadertje staat' ons niet meer van de wieg tot het graf verzorgt, leiden de meeste mensen een welvarend leven. Maar we worden meer dan ooit geconfronteerd met risico's waar we geen invloed op uit kunnen oefenen. Overal waar veel mensen zijn, staat veiligheid als eerste en als laatste op de agenda. Hoe meer informatie er beschikbaar is, hoe onduidelijker het wordt wat veilig is en wat niet, wat gezond is en wat niet, wat risicovol is en wat niet.

De laatste tijd is het aantal keurmerken flink toegenomen. Een keurmerk wil zeggen dat het product of de dienst voldoet aan de voorschriften van de organisatie die het keurmerk verstrekt. Het staat voor een bepaalde kwaliteit, samenstelling of productiemethode, soms met extra aandacht voor het milieu en/of het welzijn van dieren. De bedoeling is dat de consument het keurmerk in één oogopslag herkent en weet waarvoor het staat. Er zijn keurmerken voor voeding, hout, kleding, speelplaatsen, cosmetica, vakantieparken,
verhuizers, kozijnen, uitzendbureaus en nog veel meer.

In de toekomst zal de vraag naar zekerheid ( in dit geval keurmerk) enorm toenemen. De gebeurtenissen rondom het terrorisme, overgewicht en pensioen maakt mensen angstig en gretig opzoek naar zekerheid. Maar wie zal hun de garantie voor zekerheid geven?

Bron.

http://www.trendslator.nl/welkom/1-3.html

Mircotrend(Markt) > Het keurmerk
Maxitrend(Consument) > Het veilige leven
Megatrend(Maatschappij) > Risicobeheersing

Toekomst: Minimaal 1 logische voorspelling vanuit huidige situatie, dus vanuit de onderzochte trends

Een trend in deze tijd, zoals eerder gelezen, is de opkomst van het plastische chirurgie. Het gaat hier dan met name om cosmetische chirurgie.
Reconstructieve chirurgie is al heel lang bekend en geaccepteerd in de samenleving. Tv-programma’s als Extrem Make-over en De Zwaan zorgen ervoor dat steeds meer mensen ook cosmetische chirurgie ondergaan. Het word zo gemakkelijk gemaakt om aan jezelf te sleutelen, dat het bijna is alsof je aan het shoppen bent voor een nieuw outfit.



Er is een toenemende invloed van typisch vrouwelijke waarden op het leven van vrouwen èn mannen. De tendens naar feminisering, waarbij het gaat om waarden als zorg en aandacht, vertrouwen en verantwoordelijkheid, doet de maatschappij volkomen veranderen. Ook vernieuwingen op het gebied van technologisering zorgen ervoor dat het gebruik van cosmetische chirurgie in de toekomst zal gaan toenemen.
In de toekomst zal het waarschijnlijk mogelijk zijn, om vanuit je luie stoel je perfecte gezicht/ lichaam te creëren. Computerbedrijven zullen in samenwerking met klinieken een programma ontwikkelen waarbij men thuis op de computer hun perfectie gezicht/ lichaam kunnen creëren. Daarbij kunnen zij zover gaan, dat er een heel ander soort uiterlijk zal ontstaan. Een nep uiterlijk. Het gemaakte uiterlijk ( perfect) zal het ideaalbeeld worden en persoonlijke kenmerken en eigenschappen zullen naar de achtergrond verdwijnen. Uiterlijk zal voorop komen te staan.
De behoefte naar perfectie zal groot zijn. Televisie en internet zal ook in de toekomst het medium zijn die deze behoefte zal gaan aanmoedigen.

Bronnen.

http://studium.hosting.rug.nl/activiteiten%202006/lijf&leden-lezing1.htm
http://www.ergogenics.org/miah.html
Verleden: Minimaal 2 trends die belangrijk zijn geweest

Microtrend: Hippies

Maxitrend: Anders willen zijn
Megatrend: Individualisering

De megatrend individualisering is in de jaren zestig begonnen, de samenleving ontzuilde. De jaren 60 en 70 zijn de bloei-jaren van het humanisme. De verzuilde Nederlandse samenleving verandert. Geloof wordt minder belangrijk. Steeds meer mensen verlaten hun kerk of zoeken in hun geloof niet meer alle antwoorden. In deze jaren biedt het humanisme aan velen steun en richting bij de zoektocht naar een leven zonder de god en de zekerheden waarmee ze zijn opgevoed.
De maatschappelijke veranderingen van de jaren 60 en 70 zijn groot en werken door in de jaren 80 en later. De ontzuiling, de secularisering en individualisering nemen een grote vlucht. Centrale kenmerken en waarden van het humanisme – zoals het worden gemeengoed, worden de karakteristieken van de moderne samenleving. Het humanisme als georganiseerde stroming lijkt daarbij aan haar eigen succes ten onder te gaan. Waarom zou je nog lid worden van het Humanistisch Verbond als de denkbeelden van het humanisme zo breed gedeeld worden?

Men kwam meer als individu dan als groep in de samenleving staan. De hippies kwam op in dezelfde periode, midden jaren zestig. De hippiecultuur is een jeugdcultuur, hippies worden gezien als de makers van de flowerpower beweging en worden daarom vaak verbonden met de seksuele en muzikale revolutie van de jaren zestig en begin jaren zeventig. De flowerpower benadrukte de eigen individualiteit door zich af te zetten tegen de gevestigde orde. De hippies maakten hun eigen mode en kleding door beddenspreien om te toveren tot jurken en versleten spijkerbroeken op te sieren met borduursels. Ze leefden in communes, protesteerden tegen oorlog, rookten wiet en luisterden naar experimentele muziek. De beweging verliep aan het eind van de jaren zeventig. De meeste jongeren die zich er eerst mee verbonden kregen naarmate ze ouder werden andere interesses en pasten zich weer aan, aan de 'burgermaatschappij'.

Bron.
http://www.humanistischverbond.nl/humanisme/beweging.html


Microtrend: Portable cassettespeler
Maxitrend: Miniaturisering
Megatrend: Technologiesering


In de twintigste eeuw heeft de technologie de wereld en het dagelijks leven van mensen totaal veranderd. Er werden, en worden nog steeds, constant nieuwe producten en diensten op de markt gebracht. Daarbij zijn veel producten in de loop der tijd steeds meer op het individu gericht geraakt. Televisie, grammofoon, telefoon waren eerst gemeenschappelijk bezit van een huishouden. Later zijn ze echter ook individuele producten geworden. Dit is ook mogelijk doordat het mogelijk is dat producten steeds kleiner worden, dit wordt ook wel miniaturisering genoemd. De miniaturisering begon voor jongeren met de portable cassettespeler , dat in 1980 werd geïntroduceerd. Een portable cassettespeler kan cassettebandjes afspelen en kan overal beluisterd en mee naartoe genomen worden. Het werd vooral bij jongeren erg populair. Na loop van tijd is de portable cassettespeler vervangen door modernere producten, zoals de discman, mp3-speler en de I-pod.

Na deze periodes te zijn doorgelopen is het terecht de vraag: What’s next?



Grote namen: Minimaal 1 bekende trendwatcher en hun werk

Faith popcorn

Faith Popcorn (1947), bekend als de voorste trend expert van Amerika, benoemd tot ‘trend orakel’ door The New York Times en als de ‘Nostradamus van de marketing’ door Fortune. Ze is een vertrouwd adviseur van de Fortune 500 en bedrijven over de hele wereld. Iedereen, van bedrijfsdirecteuren tot startende ondernemers, raadplegen Faith Popcorn om inzicht in de toekomst voor hun industrie, hun producten en hun leven te krijgen. Ze verwijdert het raadsel van zaken en maakt bedrijven die de van haar op trendgebaseerde methodologie volgen leiders en geen volgers van de toekomst.
Faith Popcorn is een visionair. Ze voorspelde correct de vraag maar ‘foodaceuticals’ een woord dat zij in 1990 bedacht voor het voedsel,dat gecombineerde is met medicijnen om lichaam en geest te versterken, dat zij zag in de supermarkten.( The Being Alive™ Trend). Ook was zij was de eerste die de explosieve groei in thuisbezorging, huis-bedrijven en thuis winkelen verwachte. (Cocooning™).
Ze onderstreept de 'back to basic' trend. Op haar website, www.brainreserve.com/trend/trend, signaleert zij verschillende trends. Een van deze trends noemt zij '99 levens'. Dit heeft betrekking op het feit dat mensen te veel rollen op zich moeten nemen in het leven; het te snelle ritme en de weinige tijd veroorzaken 'sociale schizofrenie'. Volgens Faith Popcorn zijn 80% van de Amerikanen op zoek naar manieren om hun leven eenvoudiger te maken. 'Cashing out' is een andere trend die op haar website genoemd wordt. Dit houdt in dat werkende mannen en vrouwen de voorkeur geven aan een simpelere en puurdere manier van leven. En ‘Clanning’, dit gebeurt wanneer individuen bij elkaar komen en groepen creëren van mensen die gezamenlijke ideeën, overtuigingen en gevoelens delen.
Haar urenlange lezingen, welke zich baseren op hoe toekomstige trends de levensstijlen en koopgedrag van consumenten zullen beïnvloeden, worden bezocht door duizenden mensen over de hele wereld. In elk geval getuigen haar presentaties en de 'catchy' uitdrukkingen die zij heeft bedacht van een commerciële en creatieve achtergrond.

Bronnen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Faith_Popcorn
http://www.xs4all.nl/~jan/Publicaties/Trendwatchers.htm


-----------------------------------------------

Maisy


Nu: 2 Trends van nu inclusief piramides

Trend 1

Voeding en gezondheid

Betere gezondheid door minder 'slecht vet' en meer vis, groenten en fruit
Een ongezond voedingspatroon heeft grote gevolgen voor de gezondheid. Het is onder meer een belangrijke risicofactor voor doodsoorzaak nummer één in Nederland: hart- en vaatziekten. Het risico op hart- en vaatziekten neem toe door een voeding die rijk is aan verzadigde vetzuren en transvetzuren. Anderzijds neemt het risico op hart- en vaatziekten af door het consumeren van veel vis, groenten en fruit. Behalve voor hart- en vaatziekten is ongezond eten ook een risicofactor voor diabetes mellitus type 2, kanker en osteoporose. Zo beschermt het eten van veel groenten en fruit tegen diverse vormen van kanker.

Vrijwel geen enkele Nederlandse jongvolwassene eet voldoende groenten (150 tot 200 gram per dag) en slechts 7 tot 8% van de jongvolwassenen eet voldoende fruit (200 gram per dag). In de totale bevolking (12 jaar en ouder) voldeed eind jaren negentig circa eenvijfde aan de aanbeveling voor groenten en fruit. De trend is ongunstig, want het aandeel Nederlanders dat voldoende groenten en fruit at, was eind jaren tachtig nog ongeveer een kwart.




Huidige trend zet zich komende 5-10 jaar voort
Deskundigen in ons land verwachten dat de huidige trends in voedselaanbod en voedingsgewoonten zich de komende vijf tot tien jaar zullen voortzetten. Het aanbod van nieuwe voedingsmiddelen, die passen in een verantwoord voedingspatroon, zal verder groeien. Desondanks wordt het totale pakket voedingsmiddelen niet gezonder, omdat er een nog groter aanbod van ongezonde producten zal komen. De consument zal onder andere meer gemaksvoedsel kopen en de consumptie van tussendoortjes, grotere porties en energierijke producten zal verder stijgen. Zonder actieve maatschappelijke tegendruk om deze trends te keren zal dit naar verwachting een negatief effect hebben op de volksgezondheid, met name op het aantal mensen met overgewicht en chronische ziekten.
Eventuele toekomstige ontwikkelingen in Europese landbouwsubsidies kunnen groenten en fruit onevenredig veel duurder maken en daarmee de daling in groente- en fruitconsumptie nog gaan versterken.

Bron.
http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o1449n19088.html


Verband tussen de trends
Eigenlijk is er maar weinig waar we ons zorgen over hoeven te maken. Hoewel 'vadertje staat' ons niet meer van de wieg tot het graf verzorgt, leiden de meeste mensen een welvarend leven. Maar we worden meer dan ooit geconfronteerd met risico's waar we geen invloed op uit kunnen oefenen. Overal waar veel mensen zijn, staat veiligheid als eerste en als laatste op de agenda. Hoe meer informatie er beschikbaar is, hoe onduidelijker het wordt wat veilig is en wat niet, wat gezond is en wat niet, wat risicovol is en wat niet. Na de gebeurtenissen van rond de eeuwwisseling staan risico's ook in maatschappelijke zin weer bovenaan de agenda.

Mircotrend(Markt) > Fast Food
Maxitrend(Consument) > Gezondheid
Megatrend(Maatschappij) > Risicobeheersing

Trend 2

De film
In 1910 werden de eerste filmstudio's gebouwd in Amerika en Duitsland.Ook in een klein dorpje in Amerika dat Hollywood heette.Aan een film werken heel veel mensen, en al die mensen gingen dicht bij de studio wonen.Zo veranderde Hollywood in een grote beroemde stad waar alle rijke acteurs en filmmakers wonen.Rond 1930 bedacht men een manier om geluid bij de film te maken. Naast het strookjefilm kwam ruimte om het geluid op te nemen, wat precies bij het stukje film hoorde.Geluid werd apart opgenomen in de studio, de stemmen, het lopen over een grindpad, het slaan van een deur etc.

Steven Spielberg vreest voor de toekomst van de film. De regisseur is bang voor wat de technologische ontwikkelingen gaan betekenen voor de filmindustrie. Volgens Spielberg is het binnen vijf tot zeven jaar mogelijk volledig digitaal een mens te creëren, die niet te onderscheiden is van echte mensen. "Je zult het verschil tussen een echte acteur en een digitale acteur niet meer zien", zegt de 58-jarige regisseur. "Dat beangstigt me." Spielberg vindt dat een morele grens wordt overschreden. "Het is een kunstvorm, daar is niets mis mee, maar er komt een punt waarop je je afvraagt of wij filmmakers onbezonnen gaan worden en films willen maken zonder menselijk contact." Hij ziet in de samenwerking en interactie tussen mensen iets wat het regisseren 'een opwindende ervaring' maakt.

In het jaar 2000 is nog veel meer veranderd aan de film, er zijn video's, computers, de mensen aken nu zelfs hun eigen films.In de toekomst zal de film niet meer op een band staan, maar op een CD, net als muziek.

Bron.
http://film.orange.nl/nieuws.asp?id=2768

Verband tussen de trendsAls er een megatrend is die de gemoederen bezighoudt, dan is het wel de voortschrijdende invloed van de techniek. Het inzicht dat de snelheid van bewegen toeneemt, hebben we te danken aan toepassingen op het gebied van informatie- en communicatietechnologie. Hoewel de internethype voorbij is, is de digitale revolutie nog lang niet ten einde. Technologisering staat voor digitalisering en miniaturisering. Maar ook technologische ontwikkelingen en vernieuwingen op het gebied van biotechnologie en duurzame technologie (zoals waterstoftechnologie) en de integratie van verschillende technologieën behoren hiertoe.

Mircotrend(Markt) > Film bv Die another day
Maxitrend(Consument) > Behoefte aan amusement
Megatrend(Maatschappij) > Multimedia ( bewegende beelden)

Toekomst: Minimaal 1 logische voorspelling doen vanuit huidige situatie, dus vanuit de onderzochte trends

Voeding en gezondheid
Gezondheidsbevorderende voeding draagt bij tot het voorkomen van een scala aan ziekten, en gezondheid is een belangrijk argument voor de consument. Vanuit deze trend is de functionele voeding ontstaan: dit zijn voedingsproducten met een mogelijke toegevoegde waarde voor de gezondheid of lichaamsfuncties. Voortdurend worden nieuwe producten ontwikkeld: fruitsap verrijkt met extra calcium, componenten in groenten die preventief werken op de vorming van kanker, cholesterolverlagende sterolen in margarine, immuniteit stimulerende micro-organismen in yoghurt en drankjes met bacteriën voor een goede darmflora.
Men verwacht de komende vijf jaar een verdubbeling in de markt voor gezondheidsbevorderende voedingsmiddelen of 'functional foods'.


Deze onmiskenbare trend past in het algemene beeld rond vitamines: ging het vroeger bijna alleen om het voorkomen van typische gebreksziekten, nu is het vizier veel meer gericht op de preventie van chronische aandoeningen die ontstaan zijn uit een veranderd voedingspatroon. Mede door de toenemende vergrijzing en welstand van de bevolking bestaat daarom een groeiende belangstelling voor voedingsproducten die de mens op een smakelijke manier gezond houden. Bovendien lijkt de consument bereid daarvoor te betalen. Ook moet het product praktisch zijn voor het consument. Dus makkelijk om mee te nemen, makkelijk handbaar en makkelijk om in te nemen. Bijvoorbeeld dat je met één voedingssupplement alle de nodige vitamine en proteïne in je lichaam krijgt.

Verleden: Minimaal 2 trends die belangrijk zijn geweest

In de jaren ’80 werden, door de verbeterde IC-techniek steeds goedkopere computers gemaakt voor de consumentenmarkt. Dit vormde het begin van de homecomputer. Populaire computers werden de Apple, Atari, Amiga, Commodore 64 en ZX Spectrum. IBM lanceerde de eerste PC, waarvoor het toen nog kleine Microsoft van Bill Gates het besturingssysteem mocht leveren: MS-DOS.

Grotere bedrijven en overheidsinstellingen gingen gebruikmaken van intranet: intern verbonden netwerken, meestal bestaande uit een centrale server met verspreid staande terminals. Intern werd er al e-mail verstuurd. De eerste onderlinge verbindingen van verschillende intranetten in de VS met behulp van het al langer bestaande ARPANET ontstonden: het begin van het Internet


Grote namen: M
inimaal 1 bekende trendwatcher en hun werk

John Naisbitt
John Naisbitt (1929) wordt vaak de wereldwijde filosoof door futuristen. Met zijn ‘verbazend nauwkeurige voorspellingen’ (Financieal Times) en inspirerende berichten is hij een van de meest bezochte sprekers van de wereld. Hij heeft ervaring met top management, politiek- als assistent-minister van educatie onder president John Kennedy en speciaal assistent van president Lyndon Johnson- en als ondernemer.

Zijn beeld van de toekomt wordt niet alleen gevormd door het onderzoek dat hij doet. Hij heeft sinds de late jaren 60’ de wereld over gereisd, om goed contact te houden met verschillende organisaties en mensen. Hij heeft, meerdere malen, met praktisch iedere belangrijke onderneming gesproken.
Zijn culturele leven en verblijf is in Amerika, Azie en nu ook Europa en het houdt hem direct in aanraking met de veranderende economische omgeving. Die ook als ervaring terugkomt in de boeken die hij heeft geschreven.

Zijn naam zal wel altijd worden geassocieerd met de bestseller Megatrends uit 1982, waarvan meer dan 8 miljoen exemplaren zijn verkocht. Hierin geeft hij een overzicht van de belangrijkste langetermijnrentes die voor de toekomst van belang zijn. Het meeste inzicht had Naisbitt waarschijnlijk in de consequenties van wat hij de 'opkomst van de informatiesamenleving' noemt



----------------------------------------------


Shanalis

Nu: 2 Trends van nu inclusief piramides

Trend 1


Technologie: het digitale World (het internet)
Technologie is een zeer wijds begrip waarvoor vele definities denkbaar zijn. De reden hiervoor is dat "technologie" een term is die op zeer vele, verschillende manieren gebruikt wordt.
Technologie is een ietwat vaag begrip dat een omschrijving geeft van een idee -- maar de omschrijving is steeds net iets anders, afhankelijk van de manier waarop je tegen technologie aankijkt.
Algemeen aan het idee van technologie en de verschillende visies op die term is dat technologie iets te maken heeft met het produceren van nieuwe, vernuftige, innovatieve dingen. Veel mensen stellen "technologie" in hun geest gelijk aan "high-tech", computerachtige apparaten met chips, flitsende lampjes en dergelijke. Iets waar knappe koppen aan gewerkt hebben.
Op deze visie is de bovenstaande definitie van "technologie" gebaseerd: het op systematische manier toepassen van nieuwe, natuurwetenschappelijke of andere georganiseerde kennis ten behoeve van praktische doeleinden.

Het internet
Je kunt er niet meer omheen en iedereen heeft het erover: Internet. Een verzameling computers die met elkaar in verbinding staan. Hoe ontstond internet?

Hoe ontstond internet?

Internet is eigenlijk het product van de Koude Oorlog. Aan het eind van de jaren zestig wilden de Amerikanen hun computercentra met elkaar verbinden. Maar dat diende op zo'n manier te gebeuren dat de verbinding niet zou worden verbroken bij een Russische aanval. Het ministerie van Defensie van de Verenigde Staten stak miljoenen dollars in de zoektocht naar een "veilig" netwerk. Uiteindelijk koos men voor een pakketgeschakelde netwerk, waarbij informatie altijd kan worden uitgewisseld. De bedoeling was dat het netwerk altijd bleef werken ook als er diverse computers uit zouden vallen.Dit pakketgeschakelde netwerk ging door het leven onder de naam ARPANET (Advanced Research Projects Agency Network), de voorloper van het huidige internet. Het ARPANET verbond de universiteiten van Los Angeles, Santa Barbara, Stanford en Utah. Ze werd opgericht om een veilig en betrouwbaar communicatie netwerk voor het defensie apparaat te ontwikkelen. De eerste gebruikers hiervan waren defensie, universiteiten en instellingen die onderzoek deden naar deze nieuwe technologie.Toen de eerste vier netwerken( universiteiten) met elkaar verbonden waren, hadden ongeveer honderd mensen direct toegang tot het net. Op den duur werden alle universiteiten aangesloten op internet. De studenten hebben er voor gezorgd dat het internet ook in trek kwam bij bedrijven, want zij overtuigden hun werkgevers van de voordelen die internet bood. Dit proces ging steeds verder, want op dit moment zijn ook bijna alle onderwijsinstellingen aangesloten en ook het aantal aansluitingen bij particulieren thuis neemt zeer snel toe. De internetpopulatie stijgt enorm. In 1995 waren er 22 miljoen internetters, in 1998 87 miljoen en in 1999 al meer dan 110 miljoen!

Wat brengt de toekomst voor internet?
Internet is nu al groot en belangrijk, maar dit is pas het begin. Niet alleen gaan steeds meer mensen online, maar de mogelijkheden groeien ook. Telefoneren via het Internet zal bijvoorbeeld net zo normaal gaan worden als het normale telefoonverkeer. Het grote verschil is alleen dat internettelefonie veel goedkoper zal zijn. Het eigen huis in de gaten houden via het internet zal ook mogelijk gaan worden.
In 2020 is het internet een laagdrempelig, goedkoop netwerk waar miljarden apparaten op zijn aangesloten. Het aantal virtuele verslaafden zal explosief gestegen zijn en internetterreur is ons niet vreemd. Dat denken althans experts. Het privéleven zal verstoord worden door het internet. Zo zal het steeds moeilijker zijn om anoniem te blijven en zal steeds meer informatie beschikbaar zijn via het wereld wijde web.
de ontwikkelingen gaan razendsnel.
Computers worden ook steeds sneller en geheugens krijgen een steeds grotere capaciteit door geavanceerde nanotechnologie. Uiteindelijk kunnen chips waarschijnlijk atoom voor atoom kunnen worden opgebouwd en liggen 3D-holografische geheugens in het verschiet.
Het gevaar schuilt in het enorme aanbod van informatie. Hoe kunnen we daaruit nog selecteren wat belangrijk is en hoe kunnen we effectief vinden waarnaar we zoeken?
Wat de toekomst veder nog zal brengen, zullen we moeten afwachten.

http://www.euronet.nl/users/cor/infuture.html
Mircotrend(Markt) > Telefoneren via internet, de computer
Maxitrend(Consument) > Behoefte aan contact/ het snel verkrijgen van info
Megatrend(Maatschappij) > Technologisering

Trend 2

Mode (kleding)

Individualisering
Voor de tijd van de ontzuiling begin jaren zestig en verder, waren de bestuurders van mening dat de vrije tijd op basis van geloof of levensovertuiging moest worden ingedeeld. Ook ten tijde van de ontzuiling vonden de bestuurders dat de vrije tijd collectief moest worden ingevuld, maar dan niet vanuit geloof en levensovertuiging. Tijdens de ontzuiling werd er meer ingegaan op het geloof in zelfontplooiing in tegenstelling tot het geloof tijdens de verzuiling, dat later als betuttelend werd gezien. Na de oorlog werd duidelijk dat het individu meer uit was op zelfbeschikking en kwaliteit van leven dan daarvoor het geval was. Dit had te maken met de verbetering van levensomstandigheden en mogelijkheden na de oorlog.
Dit was het begin van de groei van individualisering in Nederland. Waar in de vrije tijd tijdens de verzuiling normen werden opgelegd voor de vrijetijdsbesteding werd de afbraak van normalisering van de vrije tijd toegejuicht in de jaren zestig en zeventig.
http://www.journalism.fcj.hvu.nl/index.php?id=4364

Individualisering doormiddel van kleding
Kleding is ook een vorm van individualisering. In de jaren 50 (James Dean), 60 en zeventig was de spijkerbroek een vorm van protest tegen de strenge en stoffige ouders van die tijd.
Nu zijn er ook groepen die zich door middel van kleding willen onderscheiden. Voorbeelden hiervan zijn o.a. punkers, alto`s, kleding van rap cultuur etc.
Hun kleding weerspiegelt; hun gevoelens, hun gewoontes en hun manier van leven.
Vooral jongeren proberen zich te onderscheiden, niet alleen van hun ouders maar ook van leeftijdsgenoten. De manier van kleden laat zien tot welke groep ze behoren



Deskundigen voorspellen dat deze manier van onderscheidden, zich in de toekomst zal voortzetten. De nieuwe generatie jongeren zullen weer nieuwe manieren vinden om zich wederom te onderscheiden van hun ouders en leeftijdsgenoten. Kleding zal daar een enorme rol bij gaan spelen.
Kledingmakers zullen ook gaan inspelen op de verschillende behoeftes van mensen. Daarnaast zal de media het ook aanmoedigen om je eigen individu te zijn. waardoor niet alleen jongeren, maar ook steeds meer volwassenen zich zullen gaan individualiseren o.a. doormiddel van kleding.





Mircotrend(Markt) > De spijkerbroek
Maxitrend(Consument) > Behoefte te onderscheiden
Megatrend(Maatschappij) > Individualisering


Toekomst: Minimaal 1 logische voorspelling vanuit huidige situatie, dus vanuit de onderzochte trends

Welke veranderingen ziet u in technologie in de volgende tien jaren? En misschien een universele controle (de afstandsbediening die u haat zult het meeste misplaats) om de computers, verlichting, toestellen en HVAC in uw huis aan te zetten. Of nodig om een vastgelegd sensor-levering systeem die eigenlijk werken. Deze zijn slechts enkele van de mogelijkheden die door onderzoekers verzameld werden en geproduceerd lijsten van top strategische technologieën


Verleden: Minimaal 2 trends die belangrijk zijn geweest

Trend: Streepjes
Een jaar of twee geleden kwam de Amerikaanse tassenproducent Kate Spade al met kleine avondtasjes in een vrolijk streepmotief. In jaar 2001zette de streepjestrend door in het interieurtextiel. Gestreepte kussens, theedoeken en tafelkleden waren steeds vaker te zien. Deze winter zijn de streepjes ook in het kledingsegment doorgedrongen. Een gestreepte sjaal, muts, trui of handschoenen misstaat niet op de skipiste en vrolijkt een effen outfit helemaal op.
Maar ook andere traditioneel winterse motieven ontbreken niet. Truien en sjaals die zijn gebreid met sneeuwvlokken, rendieren en ijspegels komen helemaal terug. Tiroler motieven doen het ook goed: geborduurde edelweiss op dikke wollen vesten met ook alweer bijpassende mutsen en lange sjaals die herinneren aan berglandschappen. Dikke ijstruien die alles bedekken en tevens dienst doen als jack of overjas. Modieus gesproken wekt het de indruk of wij aan de vooravond staan van een nieuwe ijstijd.
De nieuwe modetrend geldt evenzeer voor vrouwen als voor mannen. Er gaat immers iets heel mannelijks uit van een grote handgebreide trui die er uitziet alsof je grootmoeder hem gebreid heeft.
Handgebreide truien waren voor het laatst modieus in de Woodstock jaren ’70, maar lijken nu geïnspireerd door de Britse kinder tv-serie dr Who en daarnaast danken we de terugkeer van de ‘college’ invloeden aan de populariteit van Harry Potter.


Trend:SARS

Een nieuwe trend die was gesignaleerd. In een poging nog een financieel slaatje te slaan uit de SARS epidemie hebben Chinese kledingfabrikanten weer iets bedacht. Nu zijn er T-shirts in omloop gebracht met de vrolijke opdruk 'SARS Survivor 2003' (SARS Overlevende 2003). Andere populaire variaties zijn die met 'SARS Survivor Beijing' en voor de echte grapjassen zijn er shirts met daarop de 'Top 10 Reasons Why SARS is Good' gedrukt.


-----------------------------------------------
Conclusie

De analyses van de gekozen trends zijn een weerspiegeling van de huidige maatschappij. Misschien zijn de microtrends/ maxitrends van de gekozen trends inmiddels al verdwenen, de megatrends zijn er nog steeds en er zullen weer nieuwe producten worden ontwikkelt om in de behoeftes van de consument te voorzien. Of dat nu gaat om; multimedia, feminisering of technologie, dat maakt niet uit, trends zullen altijd blijven bestaan.

Geen opmerkingen: