dinsdag 12 juni 2007

Individueel stuk Elvira

Noem minimaal 1 spraakmakend voorbeeld p.p. van een goede lancering +uitleg
4 Uur Cup-a-Soup!

Cup-a-Soup is een merk van (droge) instantsoepen van Unox. De soepen kunnen in poedervorm in een beker of soepkom gedaan worden, waarna er door het toevoegen van heet water een kant en klare soep ontstaat.

J. Cornuit, in 1996 de directeur personeelszaken van UVG, verwachtte dat de zakjes soep een gouden toekomst tegemoet konden gaan, mits de marketing daar goed op in zou spelen. De soep zou niet langer als voorgerecht, maar als snack gepresenteerd moeten worden, met aanwezigheid in bijvoorbeeld benzinestations en in de koffie-automaat.

Het reclamebureau Ammirati Puris Lintas werd aan het werk gezet om een reclamefilmpje te maken dat de poedersoep populair zou maken onder een breder publiek. Cup-a-Soup moest neergezet worden als een pittige opkikker om vier uur 's middags, als alternatief voor het kopje koffie of thee.

Om de soep aan een nieuw publiek te slijten, werd in oktober 1998 de licht absurdistische reclamecampagne "Cup-a-Soup: Succes is een keuze" gelanceerd, die zich voortaan bediende van de reclamekreet: Vier uur Cup-a-Soup. Dat zouden meer mensen moeten doen!, verwijzend naar het tijdstip dat men op kantoor zit en geen energie meer over heeft. De hele campagne bestaat uit een lichte satire op het kantoorwerk.

In het eerste reclamespotje wordt John geïntroduceerd, een dankzij Cup-a-Soup immer scherpe manager - 'John's motto: succes is een keuze' - die tragisch aan zijn eind komt doordat hij verpletterd wordt onder een neerstortende kast van verhuizers, die niet scherp waren omdat ze geen Cup-a-Soup gedronken hadden. Het filmpje werd een groot succes. 24 miljoen porties extra worden er in 1998 verkocht. Dat is 21 procent meer dan in 1997. In de actieperiode stijgt het percentage huishoudens waarin Cup-a-Soup in de kast staat van 25 naar 29 procent, en de spontane merkbekendheid klimt van 32 naar 43 procent. Niet alleen stromen bij Unilever de aanvragen binnen voor een Cup-a-Soupautomaat op het werk, ook het filmpje zelf viel in de prijzen: Het reclamebureau sleepte in januari 1999 al de prijs van Europese reclamejournalisten in de wacht, en ontving in april van dat jaar ook de Zilveren Lamp (een reclameprijs voor creativiteit).

Reclamespot : http://www.youtube.com/watch?v=ZRYPyl-yoyE

In het tweede filmpje uit de campagne blijkt John de verplettering overleefd te hebben, en wordt hij behandeld door de handige "dokter Bob" die weliswaar zijn zaakjes goed op orde heeft, maar vanaf vier uur grote fouten begint te maken die hem noodlottig worden, doordat hij geen Cup-a-Soup consumeert.
De tijdelijke reclame die daarop volgt, een parodie op een bestaand persoon, veroorzaakt een klein relletje, met name bij de geparodieerde. De reclame begon met de zinnen: "Dit is Louis, Louis is exit! Louis was een visionair. Een Leider met een grote L.....", en parodieerde het ontslag van Louis van Gaal als bondscoach van het Nederlands elftal in het jaar 2001.
Nederland slaagde er toe niet in om zich te kwalificeren voor het hoofdtoernooi van wereldkampioenschap in Japan en Zuid-Korea, ten bate van Ierland. De reclame gaat over een manager die 'total commitment' van zijn medewerkers eist en hen daarom na 4 uur met een druk op de knop door het plafond schiet. "Louis had zo zijn eigen manieren om mensen ook na vieren scherp en alert te houden."

Reclamespot : http://www.youtube.com/watch?v=gUG0mrqkKWE

De daaropvolgende reclame toonde Sjors, gestalte gegeven door Ruben van der Meer. Deze manager ("Ik ben geen manager, ik ben een 'inspirator'") is de gehele dag uitermate ontspannen, en probeert positieve energie op zijn werknemers uit te stralen. Het enige moment dat Sjors echter niet gestoord wil worden, is om vier uur, wanneer hij zijn "soepie" ruikt. Wie hem dan stoort, wordt toegeschreeuwd met de woorden: "NU! EVEN! NIET! Kunnen jullie dan helemaal NIETS alleen?! Stelletje hufters!" Na zijn Cup-a-Soup neemt hij plaats op een tafel in het kantoor, en verontschuldigt hij zich 'en plein public' vervolgens met de zin: Jongens, het spijt me van daarnet. Zeg het maar: Sjors, je bent een eikel... kooooommaar kommaar kommaar kommaar

Reclamespot : http://www.youtube.com/watch?v=PUt5YKjVfWg

De Cup-a-Soup reclames waren een succes omdat ze mikten op de lachspieren van de mensen en een grote doelgroep; kantoormedewerkers.
Het succes van Cup-a-Soup bleef toenemen. In 2002 zag Unilever de omzet 18% stijgen. In 2003 werd Cup-a-Soup tweede in de strijd om de titel "Adverteerder van het Jaar".

http://www.vea.nl/site/content/images/CupaSoup1san.jpg
http://www.westhoff-automaten.nl/img/beelden/cupasoup.jpg
http://u1.peersphere.net/cas/controller/image.jpg?livelinkDataID=1254997
http://www.vea.nl/site/content/images/CupaSoup2san.jpg
http://members.lycos.nl/rubenvandermeer/hpbimg/v_onlineupbe_foto.jpg

Geen opmerkingen: