dinsdag 12 juni 2007

Individueel stuk Shermain

Noem minimaal 1 spraakmakend voorbeeld p.p. van een goede lancering + uitleg.

Coca-Cola Zero: de Coca-Cola light voor mannen

Vanaf februari 2007 is er een nieuwe Coca-Cola zonder suiker in Nederland verkrijgbaar: Coca-Cola Zero. Het nieuwe product richt zich specifiek op mannen waar Coca-Cola light met name de voorkeur geniet onder vrouwen. Bovendien heeft Coca-Cola Zero een smaak die meer op de oorspronkelijke Coca-Cola lijkt. Met de uitbreiding van het portfolio speelt het bedrijf in op de veranderende behoeftes en leefstijl van de Nederlandse consument.

Wie kent de Coca-Cola-commercial nog van die kantoordames die kwijlen over een sexy glazenwasser en ter afkoeling een blikje Coca-Cola Light opentrekken?
Coca-Cola Light is voor de ladies, zo veel was duidelijk na het zien van de commercial. Hoewel het oorspronkelijk waarschijnlijk niet bedoeling was van de Coke Company, had de lightversie (of ‘Diet’-versie zoals het bijvoorbeeld in de VS of Australië heet) een vrouwelijk imago gekregen.
De afgelopen jaren heeft Coca-Cola geprobeerd Coca-Cola Light aantrekkelijk te maken voor een bredere doelgroep, maar dat is niet goed gelukt.
Er zijn weinig mannen die Coke Light drinken. Het imago is te vrouwelijk en ze vinden de smaak ook niet zo lekker.

Welness-trend
Wereldwijd zijn er steeds meer mannen die op hun gezondheid letten (de welness-trend) en hun suikerinname willen beperken (in de leeftijdsgroep 20-29 jaar, let bijna veertig procent op hun suikerinname).
Deze mannen zullen niet zo snel Coca-Cola drinken (ooit wel eens het hoopje suiker gezien dat er in een glas gewone cola zit?) en ze zullen dus ook niet massaal de light versie gaan drinken.
Ruimte dus voor een nieuwe Coke-versie dacht Coca-Cola. Coca Cola-light voor de man: Coke Zero! Geen line-extension zoals Coke Cherry, Lime of Vanilla maar een geheel nieuw product. Met een eigen gezicht.
Verschil met de lightversie is het imago, het heeft een stoere uitstraling. Geen rood-wit (regular) of rood-zilver (light) maar zwart en rood. Krachtig dus.
En een tweede verschil: de smaak. Die sluit volgens Coca-Cola beter dan de lightversie aan op die van de traditionele Coke.

Commercial; Geweldige smaak, géén suiker
De commercial sluit naadloos aan op de behoeftes van de mannen. Dat is een belangrijke reden waarom deze nieuwe cola goed aanslaat.

Great taste, zero sugar. Dàt is de positionering van deze derde Coca-Cola. Wie van frisdranken houdt, krijgt met dit volledig nieuwe merk een ruimere keuze aangeboden, naast de klassieke, gesuikerde, Coca-Cola en Coke light. Coca-Cola Zero heeft een smaakbasis die nauwer aansluit bij die van de klassieke Coca Cola. Bovendien spreekt de merkpersoonlijkheid eerder jonge mannen aan die het beste van het leven willen zonder toegevingen te doen: vergelijk het met op vakantie gaan zonder te hoeven terugkomen, een toffe werkmakker zonder het werk, een perfect lichaam zonder te moeten fitnessen,.... Kortom: jonge mannen willen in het dagelijks leven het beste uit de verschillende opties, maar dat is niet altijd evident. Coca-Cola Zero zorgt alvast voor een helpende hand: Coca-Cola zonder suiker.

Zie de commercial: http://www.youtube.com/watch?v=7A8DNWu2c5k&mode=related&search=

Bronnen

Geen opmerkingen: