dinsdag 12 juni 2007

Individueel stuk Shanalis

Noem minimaal 1 spraakmakend voorbeeld p.p. van een goede lancering + uitleg.

Voorbeeld goede conceptlancering: Dove Sunshine

‘De tijd van bleke armen en melkflessen ligt achter ons! Met Dove Sunshine Body Lotion behoud je het hele jaar de gezonde gloed van de zomer. Deze hydraterende body lotion voorziet je twaalf maanden per jaar van een mooi subtiel zomers kleurtje en een zijdezachte huid. Samen met de Energy Glow Douchegel, een puff en de mini Dove Silk Deo Spray kun je met deze geschenkverpakking iemand echt in het zonnetje zetten.’

Deze conceptlancering is redelijk recent: Dove promootte Dove Sunshine namelijk in het voorjaar van 2006.

Veel vrouwen voelen zich een stuk prettiger met een lekker bruin kleurtje. Op deze behoefte heeft Dove dan ook op slimme wijze ingespeeld met het concept ‘Dove Sunshine’. De desbetreffende zelfbruinende bodylotion vloog letterlijk de winkels uit en meestal waren de schappen na een aanvulling ervan al bijna weer leeg.

Dove gebruikt onder andere de volgende middelen om hun concept te lanceren:
* Reclames op tv
* Reclames in damesbladen
* Grote billboards
* Mond op mond reclame ( onder andere op internet)

Reclame op tv
Dove laat in de reclame erg naar voren komen dat Dove Sunshine geschikt is voor elk type vrouw: Dikke, dunne, donkere, lichte, grote en kleine vrouwen showen hun bruine tintje in de commercial. Op de achtergrond is een leuk en vrolijk liedje te horen wat het allemaal nog aantrekkelijker maakt.
Op de volgende link is het reclamespotje op internet te bekijken:
http://www.tijdvoorechteschoonheid.nl/flat3.asp?id=6846

Reclame in damesbladen
In damesbladen gebruikt Dove hetzelfde middel als die op de televisie: de nadruk wordt gelegd op verschillende soorten vrouwen met allemaal een mooie en gebruinde huid.


Grote Billboards
Dove hangt door heel Nederland billboard om hun nieuwe concept te lanceren. Dit trekt zeker de aandacht van voorbijgangers die gewoon niet om de billboards heen kunnen.


Mond op mond reclame
Uiteindelijk is gebleken dat mond op mond reclame Dove erg geholpen heeft met het promoten van hun product. Veel vrouwen waren tevreden over het resultaat en spoorden andere vrouwen weer aan het zelfbruinende product aan te schaffen. Ook op internet werd er met regelmaat over gesproken.


Waarom Dove gekozen als voorbeeld goede conceptlancering?
Het product heeft voor erg veel opspraak gezorgd: veel vrouwen waren tevreden, maar sommige ook niet. Dove heeft werkelijk alles uit de kast gehaald om dit product aan ‘de vrouw’ te brengen. Vooral het feit dat Dove nadrukkelijk heeft aangegeven dat het voor ieder type vrouw geschikt is, een succesvolle factor is geweest. Ook de reclame had een erg leuke aankleding. Natuurlijk speelt de prijs ook een rol: een fles zelfbruinende bodylotion genaamd Dove Sunshine kost ongeveer zes euro en voor dat bedrag hebben veel vrouwen er geen probleem mee een product is uit te proberen dat belooft hen mooier bruin te maken.


Hoe wil Dove het product aan 'de vrouw' brengen?
Op zich is de manier waarop Dove het product wil verkopen niet echt apart, maar het is wel een manier die erg aansloeg. Voor vrouwen is het belangrijk dat ze lekker in hun vel zitten en dat is nou precies waar Dove op aan stuurt. Door middel van een lekker zomers en bruin tintje zou iedere vrouw zich zelfs in de winter mooi en vrouwelijk voelen. In de reclame laat Dove ook nadrukkelijk zien dat het product geschikt is voor elk soort vrouw met welke huidskleur of welk postuur dan ook. Ook in de reclame staan verschillende soorten vrouwen naast elkaar. Dit keer niet alleen maar slanke dennen die het product promoten. Nee, dit keer ook de wat vollere vrouw die laat zien dat Dove Sunshine haar een goed gevoel geeft. Ook heeft Dove erg veel rekening gehouden met de prijs van het product. Deze valt rond de zes euro en dat is natuurlijk voor de meeste vrouwen wel te overzien. Dat is dan ook meteen de reden waarom veel vrouwen het product hebben uitgeprobeerd. Hierna kwam de mond op mond reclame. De ene vrouw vertelde de andere dat ze lekker bruin zag door Dove Sunshine met dan gevolg dat de andere richting de drogist gaat om ook een fles aan te schaffen.

Bronnen:
www.tijdvoorechteschoonheid.nl
http://www.dove-moments.nl/geschenken/

Geen opmerkingen: